Talvi- ja jää uinti harrastuksena – Osa 1

Kylmävesihoito tai uinti ei  sinällään ole mikään uusi keksintö, sitä harrastivat jo muinaiset kreikkalaiset ja roomalaiset, mutta viimeaikoina Suomessa tutusta avantouinnista on alettu puhua kovasti maailmalla. Kylmänveden eduista voi nauttia nopealla dippauksella saunomisen yhteydessä, tai siitä voi ottaa itselleen vakavan harjoituksen kilpailujen kanssa. Talvi, jää ja avatouinti tapahtuu pääasiassa luonnollisissa ulko uima paikoissa, ja kylmemmissä maissa kuten Suomi, talvi- ja jääuinti on olosuhteiden pakosta synonyymeja toisilleen. Uimahalleista löytyy myös kylmäaltaita joiden lämpötila pidetään nollan tuntumassa. Suomessa toimii usea aktiivinen avantouinti yhdistys, joka pitää yllä koko talven auki olevia avantoja. Usean avannon läheltä löytyy pukuhuoneet ja joskus myös saunatilat. Myös Suomen Latu pitää avantoja auki, eli uimapaikoista ei varmasti ole maassa pulaa. Omalle mökille voi myös suhteellisen helposti hakata avannon.

Kylmässä vedessä uinnin riskit

Kylmässä vedessä uintia varten kannattaa treenata kunnolla, eikä kannata hypätä ensimmäiseen avantoon talven tultua. Vartalon pitää antaa pikkuhiljaa tottua kylmempiin olosuhteisiin ja pidempiin aikoihin niissä. Talvi-, ja varsinkin avantouinti voivat olla vaarallisia siihen tottumattomille ihmisille. Kylmään veteen sukellusta seuraa yleensä normaali shokkireaktio, nopeamman hengityksen kera. Jos uimaan lähtenyt ei ole tähän varautunut, hän saattaa nielaista vettä ja hukkua. Sydänsairauksiin taipuvaisten ihmisten kannattaa myös olla varovaisia, sillä veri palaa sukelluksen jälkeen sydämeen normaalia kylmempänä, mikä saattaa aiheutta sydämenpysähdyksen. Kylmä lämpötila myös kohottaa verenpainetta. Vaikka ylipäätään harrastus ei ole vaarallista, hengityselin- ja sydänsairauksista kärsivien kannattaa välttää sitä, tai ainakin kysyä lääkäriltä neuvoa. Sama koskee korkeasta verenpaineesta tai ylipainosta kärsiviä.

Hypotermia on mukana pienenä riskinä, mutta vain jos jää veteen puoleksi tunniksi tai kauemmaksi aikaa. Hypotermian riskin vuoksi ennen jääuintia ei sais juoda alkoholia, sillä alkoholi nopeuttaa hypotermian iskemistä. Suositeltavaa olisi että avantouintia harkitseva aloittaisi treenaamaan kesällä, ja kohottaisi yleiskuntoaan talviuintia varten. Perinteinen kuva suoraan saunasta avantoon ilkosillaan juoksevasta suomalaismiehestä, ei ole oikeaoppisen käytännön kannalta kovinkaan hyvä. Saunasta ei kannata mennä suoraan avantoon, sillä lämmönvaihtelun ero aiheuttaa sydämelle ja koko elimistölle kovan rasituksen. Suositeltavaa on myös että ennen avantoon menoa lihakset lämmitetään kevyen urheilun avulla, tämä auttaa kramppien estämisessä. Turvallisuus syistä avantoon ei kannata mennä yksinään, vaan rannalla tulisi olla kaverin joka voi hätä tilanteessa soittaa apua.

Kylmässä vedessä uinnin positiiviset vaikutukset

Positiivisia vaikutuksia talviuinnilla on paljon. Pienimuotoiset tutkimukset ovat tuottaneet tuloksia joiden mukaan kylmässä tai jäisessä vedessä usein uivat kärsivät vähemmän stressistä ja väsyneisyydestä. Heillä on usein parempi muisti kapasiteetti, ja enemmän energiaa. Reumasta, fibromyalgiasta ja astmasta kärsivät ovat myös raportoineet oireisiin tulleen lievitystä. Harrastus saattaa myös nostaa ihmisen immuniteetti suojaa yleisimpiä tartunta tauteja kohtaan, varsinkin tauteja jotka pesivät ylemmässä hengitys elimistössä. Kehon valkoisten verisolujen arvot nousevat elimistön reagoidessa ulkoiseen stressiin. Tutkimukset ovat viellä alkuvaiheessa, mutta näyttäisi että kylmässä vedessä uiminen auttaisi masennuksen hoidossa. Kylmä aktivoi sympaattisen hermoston, ja lisää noraadrenaliinin ja beta-endorphinin määrää veressä. Avannossa käyneet usein raportoivat endorfiini piikistä uinnin jälkeen, endorfiini on luonnollinen hyvän olon kemikaali joka assosioidaan usein urheiluun ja suklaan syöntiin. Kylmän yleinen sietokyky nousee mitä useammin henkilö sitä harjoittaa. Vartalon kylmällä shokeeraaminen aiheuttaa lisämunuaisesta kortisolin vapautumispiikin, nämä taas lisäävät kylmän sietokykyä. Jos tässä ei ole vielä tarpeeksi hyvyyttä, kylmässä vedessä uinti polttaa myös enemmän kaloreita kuin lämpimässä. Paitsi fyysiseen uinti suoritukseen, kroppa käyttää myös energiaa pysyäkseen lämpimänä.

Kylmässä vedessä uinnin positiiviset vaikutukset

Cryopterapiaa on jo pitkään käytetty ammatti urheilijoiden vammojen hoitoon ja suorituksesta palautumiseen. 10 minuttia jääkylmässä vedessä vähentää turvotusta ja lisääntynyt verenkierto auttaa parantumista. Siitä saattaisi myös löytyä kilpailija botoxille ja AHA hapoille. Kylmässä uimisen seurauksena iho kirkastuu lisääntyneen verenkierron seurauksena, kudosten aineenvaihdunat paranevat ja solujen vanheneminen hidastaa, auttaen ihon kimmoisuuteen.