Talvi- ja jää uinti harrastuksena – Osa 2

Suomen ensimmäinen talviuintiseura, Helsingissä toimiva Talviuimarikerho ry, sai alkunsa 1923.  Suosittua suuremman väestön keskuudessa talviuinnista tuli toisen maailmansodan jälkeen. Vuonna 2000 tehdyn, avontouinti käyttäytymisestä hahmottavan tutkimuksen mukaan, tyypillisin avantouimari on 40 – 59 vuotias naisihminen Etelä-Suomen läänin alueelta. Avantouinti harrastus on usein aloitettu viimeisen parin vuoden aikana. Joka kolmas avantouimareista oli miehiä, jotka ovat yleensä hieman vanhempi. Mies on yleensä kuudenkympin kieppeillä, ja hän on myös aloittaneet avaintouinnin viimeisen parin vuoden aikana. Miehet ovat todennäköisempiä ottamaan harrastuksen tosissaan, ja he kuuluvat usein avantouintiseuroihin, ja ottavat osaa kilpailuihin. Viime aikoina harrastus on yleistynyt myös nuoremman sukupolven parissa, ja useimmat harrastajat päätyvät lajin pariin ystävien innoittamana.

Jääuinti maailmanlaajuisesti

Venäjällä avantouinti yhdistetään loppiaisen juhlintaan, avannot hakataan yleensä ristin muotoon, ja kristityt pulahtavat niihin loppiaisena puolenyön jälkeen kolmesti, juhlistaakseen pyhää kolminaisuutta. Amerikassa talviuinti tapahtuu niin kutsuttujen jääkarhu klubien välityksellä. Vanhin näistä on Coney Island Polar Bear Club, joka järjestää vuosittaisen Uuden Vuoden ensimmäisen päivän uinnin Atlantin valtameressä. Talviuinti klubeja löytyy jopa Australiasta asti, ja se on suosittua Englannissa, joskin hieman miedommissa olosuhteissa kuin Suomessa. Etelä-Lontoon Tooting Bec ulkouimaaltaassa on järjestetään joka joulu- ja uudenvuoden päivä perinteiset talviuimakilpailut.

Maailmanlaajuisesti talvi- ja jääuinnin kilpailuita hallitsevat tahot ovat International Ice Swimming Association and International Winter Swimming Association. IISAlla on  jäseniä yli neljässäkymmenessä maassa. Tämän hetkinen naisten 1000 metrin maailman mestari jääuinnissa on Puolalainen Hania Bakuniak ja miesten Petar Stoychev.  2019 jääuinnin maailman mestaruuskisat pidetään Murmanskissa, venäjällä. Paikalla tulee olemaan myös kansainvälisen Olympia toimikunnan jäseniä arvioimassa saisiko lajista uuden talviurheilu Olympialaislajin. Toiveita on että sitä harkittaisiin Pekingin Olympialaisiin 2022.

Jäämailin uinti

IISA -järjestön mukaan jääuijien ultimate tavoite on uida maili jäisessä vedessä. Veden lämpötilan tulee olla 5 celsiusta tai alempi, ja uimarilla saa olla päällään vain tavallinen uimapuku, uimalakki ja uimalasit. Jää mailin yrittäjien tulee käydä ennen koitosta lääkärin juttusilla, ja IISA vaatii osaan ottajilta tuoretta EKG otosta. Paras tapa valmistua koitokseen on harjoitella luonnon avulla, eli jatkaa vain uimista ilmojen kylmetessä järvissä ja joissa. Uinti näissä olosuhteissa kerta viikkoon on minimi treenaus aika vartalon kylmään veteen totuttamista varten. Myös meressä uinti, kylmät suihkut ja kylvyt auttavat elimistön sopeutumiseen. Jäämailin uimiseen voi mennä vähintään 20% enemmän aikaa, kuin vastaavaan pituuteen altaassa tai muissa lämpimissä olosuhteissa. Verenkierto keskittyy sisäelimien ympärille ja vähenee jaloissa ja käsissä, tämä vähentää lihasten työkykyä ja vuorostaan hidastaa tahtia. Tämä tahdin hidastus kannattaa ottaa treenatessa huomioon, koska tulet olemaan vedessä kauemmin kuin ajattelisit! Kylmään veteen itsensä saamista kannattaa myös harjoitella, ettei keho pistä viime minuuteilla vastaan. Paras tapa on edetä hitaasti keskikehoon asti ja hoitaa loppu nopeasti, tekniikka jota monet meistä harjoittelivat keväisin lapsena järvessä! Verenpaineen ja sydämen rytmin kohotessa on tärkeää että pidät mielesi rauhallisena. Pidä loppu viiva mielessä, ja jatka uimista vaikka keho miten käskee hypäämään vedestä pois. Hengityksen kontrolloiminen heti alusta on tärkeää, sillä jos uimari hengästyy kylmästä, on rytmiä vaikeampi saada kiinni. Varoituksen sanana että hypotermian ensi oireet ovat lämmin ja onnellinen olo, eli jos tällainen iskee päälle pitää vedestä poistua samantien ja hankkiutua lämpimään.

Jäämailin uinti

Uinnin jälkeen on hankkiuduttava saman tien kuivaan ja lämpimään, koska kymmenen minuutin jälkeen vedestä noustessa kylmä veri jäsenistä alkaa hypätä verenkiertoon, mikä saattaa aiheuttaa elimistölle shokkitilan. Tärinä on normaalia, mutta on tärkeää että olet tässä vaiheessa lämpimänä. Jotta sinä olet virallinen jäämailin uinut, suoritus pitää hyväksyttää IISAlla.