VESIURHEILU HYÖDYTTÄÄ KEHOA JA MIELTÄ

On virallista, että eräät kaikkein kovakuntoisimmista ja onnellisimmista ihmisistä leikkivät ja pelaavat vedessä. Kun kesä etenee, päivät alkavat muuttua pidemmiksi, meillä on enemmän aikaa illalla ja vedet lämpenevät. Samalla alkukesästä monet ajattelevat pudottavansa vielä pari kiloa talven aikana kertynyttä ylimääräistä rasvaa vyötäröltään. Jos kuntosalilla käyminen ei jaksa innostaa, kannattaa hakea inspiraatiota vesiurheilusta.

VESIURHEILU HYÖDYTTÄÄ KEHOA JA MIELTÄ

Baylerin yliopiston lääketieteen laitoksen tutkimukset ovat osoittaneet, että vesiurheilun avulla kuntoilevat ihmiset nauttivat liikuntaharrastuksestaan enemmän kuin kuivalla maalla liikkuvat. Mutta mistä tämä johtuu? Vesiurheilussa on alhainen vastus. Vesi ehkäisee väsymistä, joten voit harjoitella pidempään, mikä johtaa suurempiin ja parempiin hyötyihin. Melominen seisaallaan melontalaudalla esimerkiksi vaatii tasapainoa, mikä kehittää keskikehon lihaksia. Vesiurheilua voi harrastaa kauniissa maisemissa, missä olet yhtä luonnon kanssa, mikä rauhoittaa mieltä ja lieventää stressiä.

Seistenmelonta on todellinen koko vartalon harjoitus. Se pakottaa sinua tasapainottelemaan, mikä aktivoi tukilihaksistoa lantiosta, olkapäistä ja keskikehosta. Käyttämällä lantionkoukistajia, keskikehoa, olkapäivä ja ojentajia siirrät tehon veteen koko kehosi kautta. Et tarvitse aaltoja melontalautailuun, joten sitä voi tehdä kaikkialla ja milloin tahansa – tarvitset vain lämpimän märkäpuvun syksyä ja kevättä varten!

Kajakkimelonta

Kajakkimelonta on loistava tapa lievittää stressiä samalla kun kasvatat kuntoasi. Melonta on palkitseva vesiurheilulaji, joka tarjoaa perustan terveelliselle ja urheilulliselle elämäntyylille. Melan laskeminen veteen ja hyvän melonnan suorittaminen käyttää periaatteessa kaikkia yläkehon lihaksia sekä osittain myös alakehoa. Parasta kajakkimelonnassa on, että voit oppia perusteet parissa päivässä ja pitää hauskaa hiomalla näitä taitoja ja oppimalla uutta vuosien ajan.

Optimistijollalla purjehtiminen on hauskaa, nopeaa ja märkää. Se on erittäin suosittu vesiurheilulaji. Melonta ei ole pelkästään loistava vesiurheilulaji harrastettavaksi perheen ja ystävien kansa lomalla, vaan sillä on myös paljon hyötyjä mielelle ja keholle.

Oletko koskaan miettinyt, miksi nukut niin sikeästi vierailtuasi rannikolla? Se johtuu meri-ilmasta. Meri-ilma sisältää terveellisiä negatiivisia ioneja, joka kiihdyttävät hapenottokykyäsi, minkä vuoksi purjehdusseikkailun jälkeen tunnet itsesi virkeämmäksi, rentoutuneemmaksi ja energisemmäksi. Veneen sivulla roikkuminen kehittää keskikehon, käsien ja jalkojen lihaksistoa. Purjehtiminen myös kehittää tasapainoasi ja keskittymistäsi sekä käden ja silmän yhteistyötä.

Kajakkimelonta

Uiminen on yksi parhaista harrastuksista

Uimista pidetään täydellisenä harrastuksena, koska se tarjoaa lukemattomia hyötyjä niin fyysisesti kuin henkisestikin. Tärkein etu uimisessa on, että se on lähes täysin loukkaantumisista vapaa laji. Koska olemme veden ympäröimiä, kehonpainomme vähentyy oleellisesti ja vaikutus niveliin on hyvin vähäinen verrattuna kuivalla maalla harrastettaviin lajeihin. Tämän ansiosta uiminen tarjoaa vaihtoehdon kaikille raskaille harjoituksille, jotka saavat sinut väsyneeksi ja uupuneeksi.

Myös lievistä vammoista kärsivä henkilö voi nauttia uimisesta. Myöskään ikä ei ole vaikuttava tekijä uimisen kannalta. Minkä tahansa ikäinen henkilö voi nauttia uimisesta, sillä uidessa ei tarvitse tehdä raskasta työtä. Sen sijaan uiminen tarjoaa tyynen ja nautinnollisen harjoituksen, jonka voi suorittaa yhtä hyvin lapsi kuin vanha ihminenkin. Uiminen tarjoaa harrastuksena useita hyötyjä, mutta tärkeintä on pitää kiinni harrastuksestaan. Jos et tee harrastuksestasi pysyvää tapaa, siitä muodostuu vain jälleen yksi aktiviteetti, jonka aloitit ja lopetit ilman sen tarjoamien hyötyjen hankkimista.

Yksinkertainen fysiikanlaki määrää, että kun kehosi on veden alla, se keventyy. Itse asiassa kehosi paino keventyy jopa 90 %, minkä ansiosta ihminen kelluu vedessä. Tätä kutsutaan nosteeksi. Tämän ansiosta sinun ei tarvitse tehdä raskasta työtä ollessasi vedessä. Jopa yksinkertainen harjoitus, kuten kumartuminen ja jalkaterien koskettaminen edessä vastaa kuntoharjoituksena kymmenen askeleen juoksemista. Joten pienikin harjoitus vedessä on lähes yhdeksän kertaa tehokkaampi kuin sama harjoitus kuivalla maalla.

Mikä tärkeintä, et tunne samanlaista väsymystä ja uupumista kuin saatat tuntea kuivalla maalla tehtyjen harjoitusten yhteydessä. Uiminen tarjoaa täydellisen sekoituksen hauskuutta ja kuntoilua. Useimmat ihmiset, jotka kärsivät sydän- ja verisuonisairauksista, sydänongelmista, diabeteksesta ja nivelkivuista, kärsivät niistä ylipainon tai epäterveellisen elämäntavan vuoksi. Uiminen tarjoaa täydellisen vaihtoehdon raskaalle harjoittelulle, mitä tässä tilanteessa oleville ihmisille suositellaan.

Syy tälle on se, että ollessasi vedessä, nivelesi ja lihaksesi eivät ole raskaan kuormituksen alla ja sydämesi voi lyödä normaalisti. Jopa uidessasi koko kehosi suoritta fyysistä harjoitetta, mutta sen vaikutus ei ole kovin raskas keholle eikä varsinkaan sydämelle. Joten jos olet ylipainoinen, iäkäs tai kärsit sydänvaivoista etkä halua lähteä kuntosalille tai muihin harjoituksiin, mene uimahallille ja ala uida. Kaikki terveysongelmasi vähentyvät ja alat tuntea itsesi energisemmäksi ja terveemmäksi.

Uiminen on yksi parhaista harrastuksista

Uiminen on hauskaa

Itselleni harrastuksissa tärkeintä on, että se on hauskaa. Harrastaminen on usein yhteistä hauskanpitoa kavereiden kanssa tai yksin. Ystävieni kanssa käyn pelaamassa koripalloa tai golfia, käymme keilaamassa tai pelaamme korttia joko kasinolla tai kaverini kellarissa. Yksin harrastaessani käyn kuntosalilla, pelaan tietokoneella PokerStarsilla tai NHL 19 -peliä PlayStationilla, mutta usein suuntaan myös uimaan.

Hauskanpitäminen harjoittelun ohella sopii hyvin uimisen kuvaukseksi. Ja samalla kun pidät hauskaa, lihaksesi vahvistuvat, kestävyytesi parantuu, kuntosi ja notkeutesi kehittyvät merkittävästi, joten mikä olisikaan parempaa? Kun uimme, koko kehomme vastuksena toimii vesi. Juostessamme vastuksena on ilma. Mutta koska veden vastus on kymmenen kertaa ilmaa suurempi, teemme kymmenen kertaa enemmän töitä kauhoessamme veden läpi kuin tekisimme juostessamme.

Lopputuloksena on, että lihaksemme vahvistuvat ja kasvavat, keho polttaa rasvaa ja siitä tulee notkeampi. Vastaavasti nivelemme ja luumme vahvistuvat ja tulevat joustavammiksi. Tämä vähentää pitkällä tähtäimellä luihin ja niveliin kohdistuvaa kipua, josta monet kotona tai toimistossa pitkiä aikoja istuallaan viettävät kärsivät jatkuvasti.